dieta mind założenia dietetyk wrocław

Dieta MIND

Kiedy wyeliminujesz rzeczy niemożliwe, to to, co zostanie, chociaż nieprawdopodobne, musi być prawdą.

Sherlock Holmes

„Żywienie człowieka to dostarczanie ludzkiemu organizmowi odpowiednich pokarmów zapewniających utrzymanie jego podstawowych procesów życiowych.” Jednocześnie zapewnia odpowiednią podaż elementów budulcowych do  tworzenia i utrzymywania m.in. połączeń nerwowych, co ma kluczowe  znaczenie dla funkcji poznawczych i funkcjonowania naszego organizmu.
Składniki żywieniowe to związki niezbędne do zachowania homeostazy. Mogą wpływać na wiele procesów również mózgowych  poprzez regulację szlaków neuroprzekaźników, transmisji  synaptycznej, płynności błon komórkowych i szlaków przekazywania  sygnałów.

  • Według badań przestrzeganie diety Śródziemnomorskiej, DASH i MIND wiąże się z mniejszym  pogorszeniem funkcji poznawczych i niższym ryzykiem choroby Alzheimera.
  • Wysokokaloryczne i przetworzone jedzenie ma wpływ na depresje i stany lękowe – wpływ na Hipokamp, który gorzej funkcjonuje w miarę starzenia się, ale i życia w dużym stresie. Hipokamp to część mózgu, od której zależy zapamiętywanie, procesy uczenia się i świadomość przestrzenna. Doniesienia naukowe potwierdzają wpływ diety na zmiany w jego strukturze.
  • Zdrowa, zbilansowana dieta może opóźnić starzenie się mózgu chroniąc neurony przed uszkodzeniem, jednocześnie właściwy dobór pokarmów spowalnia starzenie się mózgu o ponad siedem lat – chroni przed demencją i chorobą Alzheimera.
  • Duża część neuroprzekaźników (50% dopaminy i 90% serotoniny) powstaje w układzie pokarmowym, gdzie zachodzi regulacja poczucia pełności i trawienia. Neuroprzekaźniki są takie same jak w mózgu, od których zależy nastrój i które są wykorzystywane przez neurony do komunikowania się. Cześć z nich wytwarzają bakterie żyjące w jelicie. Wpływają one na działanie układu pokarmowego, odpornościowego i na pracę  mózgu.

Dieta MIND

Wg. Dr Marta Moris z Rush University w Stanach Zjednoczonych wdrożenie założeń diety Mind działa profilaktycznie, chroniąc przed demencją i chorobą Alzheimera (pozytywny wpływ na oś mózgowo- jelitową). Brytyjscy naukowcy ze Schools of Food Biosciences and Psychology in Reading odnotowali znaczną poprawę pamięci roboczej, gdy wdrożono do diety antocyjany i flawonole. (efekt wzmocnienia połączeń między komórkami mózgu)
Prof. Tim. Spector opracował listę produktów, które są nieocenione dla jelit i mózgu. „Szczęście zaczyna się w jelitach” – bakterie jelitowe wpływają nie tylko na skłonność do tycia, ale i nastrój.
Kliknij i dowiedz się, jaki związek mają zaburzenia nastroju z jelitami.

Produkty bogate m.in. w błonnik, polifenole, antocyjany i inulinę

  • Topinambur,
  • Por,
  • Czosnek,
  • Warzywa strączkowe,
  • Jabłka,
  • Orzechy,
  • Niepasteryzowane produkty mleczne,
  • Kiszonki,
  • Oliwa z oliwek,
  • Czerwone wino,
  • Gorzka czekolada.
dieta mind założenia dietetyk wrocław

Założenia Dieta MIND

  1. Bogata w Kwasy OMEGA 3, ŻELAZO,CYNK, KWAS FOLIOWY I WIT A, B6, B12, C oraz inne antyoksydanty.
  2. Składa się z 15 grup składników : 10 zalecane i 5 których należy unikać.

*W ciągu doby zaleca się: 3 porcje produktów z pełnego ziarna, warzywa liściaste, 1 porcja innych warzyw, przegryzać orzechy, można max kieliszek wina.

*Co drugi dzień rośliny strączkowe : fasola groch, soczewica, dwa razy w tyg drób i jagody, minimum raz w tyg ryby.

*Włączenie owoców jagodowych – antocyjany, flawonole, i oliwy z oliwek))

*Ograniczyć masło – 1 łyżeczka dziennie max

************************************

‼️ Pamietajmy, ze dieta zawsze musi być dostosowana do indywidualnych preferencji, możliwości; uwzględniając choroby towarzyszące i ewentualne alergie pokarmowe.

Zdrowy styl życia to połączenie Zdrowego stylu odżywiania z odpowiednią aktywnością fizyczna, regeneracją. Dobrze jeśli też znajdziemy balans, równowagę w pracy i życiu osobistym

*************************************
#
* International Society for Nutritional Psychiatry Research

( ISNPR -Międzynarodowe Stowarzyszenie na rzecz Badań Dietetycznych w Psychiatrii)

*„Lancet” Dr Jerome Sarris – Uniwersity of Melbourne

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on print
Share on email