neuroimmunologia aktywnosc fizyczna mózg a układ odpornościowy

Neuroimmunologia vs Aktywność Fizyczna

*** Badania dowodzą, że „ Mózg jest ściśle powiązany z układem odpornościowym, a układ odpornościowy jest centralnym mechanizmem koordynującym , dzięki któremu fizjologia umysłu i ciała może harmonijnie funkcjonować”

Ukł. odpornościowy stanowi ważny czynnik wpływający na nasze zdrowie psychofizyczne – jego sprawność decyduje o tym, jak radzimy sobie na co dzień w różnych sytuacjach, wpływa na nasz nastrój i zachowanie.

Czynniki wpływającej na układ odpornościowy:

  1. Zbilansowana – zrównoważona dieta, która opóźnia starzenie się kom. odpornościowych.
  2. Aktywność towarzyska.
  3. Geny.
  4. Czynniki środowiskowe.
  5. Doświadczenia z przeszłości.
  6. Aktywność fizyczna – ćwiczenia pobudzają ukł. odpornościowy, który z kolei przyczynia się do powstawania nowych polaczen neuronalnych w mózgu – neuroplastyczność.

Czyli Zdrowy tryb życia pomaga nam, przynajmniej częściowo, zachować sprawność mózgu, wzmacniając nasz zmieniający się – starzejący się ukl. odpornościowy. sprawność naszego organizmu, przejawia się w sile układu odpornościowego, dlatego jest tak ważny i warto pamiętać o poniższych czynnikach:

Rys.: Michał Schwartz, London A. Strażnicy mózgu. 1”

***Aktywność Fizyczna

  1. Stan zdrowia układu odpornościowego wpływa na zdolność mózgu do nauki i zapamiętywania oraz na jego zdolność do koncentracji i poprawy sprawności kognitywnej.
  2. Ćwiczenia odgrywają istotną role w utrzymywaniu sprawności umysłowej, mogą tez przyczyniać się do zmniejszenia stresu, ryzyka demencji i zachorowania na ch. Alzheimera. 2”
  3. Aktywność fizyczna przesyła do mózgu informacje, które przekazywane są przez układ odpornościowy co wzmacnia go – poprzez zwiększoną liczbę limfocytów T, którego nasz umysł potrzebuje, aby zachować sprawność.
  4. Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na plastyczność mózgu zależy od poziomu funkcjonowania układu odpornościowego:
  • Kiedy ćwiczymy nasze tętno przyspiesza, ciało tłoczy krew do mięśni. Dzięki przyspieszonemu biciu serca kom. Odpornościowe szybciej krążą, docierają do wszystkich zakamarków ciała, może ono też przyspieszać regeneracje innych komórek odpornościowych.
  • Równocześnie następuje wzmożone wydzielanie Endorfin – naturalnych substancji znieczulających, które nasz mózg wytwarza w czasie aktywności fizycznej – odpowiedzialnych tez za stany euforyczne . Endorfiny to cząstki komunikujące, które mogą oddziaływać bezpośrednio na mózg, lecz jak dowiodły badania mogą tez wywierać wpływ na ukl. Odpornościowy.
  • O sile oddziaływania aktywności fizycznej na układ odpornościowy decyduje w dużym stopniu rodzaj i intensywność ćwiczeń. Ważne , aby korzystać z możliwości wysiłkowych z umiarem. Bardzo intensywne ćwiczenia wręcz zmniejszają liczbę kom. odpornościowych w krwioobiegu i zwiększają poziom hormonu stresu.  Umiarkowana- dostosowana do możliwości aktywność fizyczna – sprawiająca nam radość i satysfakcje to bardzo dobra opcja. Opcja, aby zwiększyć naszą odporność i poprawić nasze samopoczucie psychofizyczne. Oczywiście umiarkowany – satysfakcjonujący wysiłek to kwestia osobnicza i zależy od indywidualnych możliwości, wytrenowania i kondycji. Dla jednej osoby będzie to np. jazda na rowerze, dla innej bieg na 10 km lub joga. 3”

***********************

***Regularne ćwiczenia fizyczne i zbilansowana dieta to ważne czynniki wzmacniające układ odpornościowy; dzięki temu możemy zapobiec spadkowi zdolności poznawczych; kognitywnych, zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych i zadbać o nasze zdrowie psychofizyczne.

Bibliografia”

  1. Michał Schwartz i in., Strażnicy Mózgu.
  2. Y.E. Geda, Physical Exercise Agincourt, and Miód Cognitive Impairment.
  3. Marek Mędraś, Endokrynologia wysiłku fizycznego.
  4. C.J.Rogers i in., Exercise Enhances Vaccine- Induced Antigen
  5. Jan Górski, Fizjologia wysiłku fizycznego.
  6. J. Altman, Arę New Neurons Formed In the Brains of Adult Mammals.


Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on print
Share on email