4B61F52F-17AE-473F-B651-4AEDD59704D2

OWOCE & WARZYWA”””

#SEZONOWOŚĆ WARZYW I OWOCÓW”

  • Warto pamiętać o tym w jakim sezonie pojawiają się Nasze ulubione warzywa i owoce. 
  • Każda pora roku niesie ze sobą odrębne zbiory. Mimo tego są takie owoce i warzywa, które można spożywać cały rok: gruszki, jabłka, brukiew, cebula, czosnek, fasola, kapusta, marchew, korzeń pietruszki, por, seler, pieczarki.
  • Zarówno warzywa i owoce w tych porach roku, w których są ich zbiory mają najwięcej składników odżywczych i wtedy są najbardziej korzystne dla naszego zdrowia. 

#KORZYŚCI:

#ZDROWO
#SMACZNIE
#RÓŻNORODNIE
#TANIO

➡️ Wiele cennych właściwości przypisuje się zielonym warzywom liściastym. Należą do nich m.in. szpinak, brokuły, sałata, jarmuż, natka pietruszki czy rzeżucha. Kolor wskazuje na barwniki obecne w tkankach roślinnych. W przypadku warzyw z tej grupy barwa wynika z obecności chlorofilu.  

➡️Zawartość β-karotenu i innych karotenoidów wykazujących działanie antyoksydacyjne i redukujących stres oksydacyjny może przeciwdziałać rozwojowi niektórych chorób przewlekłych. 

➡️Właściwości antyoksydacyjne mają również polifenole i witamina C zawarte w tych warzywach. Warzywa te zawierają większe ilości folianów. Znajduje się w nich również żelazo, które jednak odznacza się niedużą biodostępnością. Z drugiej strony w ich skład wchodzą składniki, takie jak m.in. witamina C, β-karoten, które mogą poprawiać przyswajalność żelaza.

  • Warzywa i owoce o innych kolorach także mają specyficzne właściwości prozdrowotne.
  • Warto uwzględniać w jadłospisie, zwłaszcza w sezonie, większe ilości owoców jagodowych, takich jak truskawki, porzeczki, maliny, borówki. Owoce te są bardzo dobrym źródłem błonnika, w tym wchodzących w jego skład pektyn i substancji śluzowatych, zawierają spore ilości witaminy C, a także całą gamę flawonoidów. Ich spożywanie korzystnie wpływa na działanie przewodu pokarmowego i układu krążenia, może mieć wpływ na obniżenie ryzyka chorób nowotworowych.

♦️LATO

Wczesnym latem, a późną wiosną pojawiają się takie warzywa jak bób, fasolka szparagowa, brokuły, cukinia, kalarepa, młode ziemniaki, botwina, bakłarzan. Poźniej: papryka, groszek zielony, młode buraki, kukurydza, fasola. Na początku tej pory roku możemy się cieszyć w dalszym ciągu z truskawek, a ponadto z malin, porzeczek, poziomek. W pełni lata powinniśmy zjadać arbuzy, agrest, brzoskwinie, netkarynki, jagody, borówki amerykańskie, jerzyny.

♦️JESIEŃ

Głównym warzywem jest dynia – królowa jesieni, warzywa dyniowate takie jak patisony, kabaczki, cukinie. Ponadto zaczynają się zbiory brukselki, cykorii, jarmużu, endywii, roszponki, czarnej rzepy, karczocha. Jesienią pojawia się także pigwa, żurawina, winogrona, śliwki. Jest to również pora grzybów.

♦️ZIMA

W tym czasie bogactwa natury są niedostępne i powinniśmy korzystać ze zbiorów z poprzednich pór roku w postaci przetworów, konfitur, marynat, kiszonek, suszu czy mrożonek. Ponadto o tej porze roku powinniśmy dbać o naszą odporność, dostarczając organizmowi produkty zawierające witaminę C.

♦️WIOSNA

Jest to czas kiedy wszystko budzi się do życia, a pierwsze promienie słońca dodają nam energii i optymizmu. Aby je zachować i uzupełnić niedobory witaminowe po zimie, sięgajmy po te produky, które nam oferuje ta pora roku. Są to przede wszystkim takie warzywa jak: ogórki, pietruszka (nać), sałata, rzodkiewki, cebula dymka, pomidory, szczaw, szpinak, szparagi, botwinka, rabarbar, rukola . Z owoców to jabkła, gruszki, truskawki, czereśnie, wiśnie.

#zdrowie #owoce #warzywa #rośliny #równowaga

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on print
Share on email